31-10-2011: Hellingshoek zonnepanelen plat dak

Vorige week had ik een gesprek met een buurman waarom mijn panelen niet in een hellingshoek van 36 graden staan. Dat is toch de ideale hoek voor zonnepanelen in Nederland?

Tja, maar op een plat dak moest ik dan elke rij panelen op een afstand van 4,39 m van elkaar laten opstellen. Anders zouden ze in de winter in elkaars schaduw staan. Ik had maar 2,5 m plaats voor schaduw en wilde de rijen panelen met niet meer dan die afstand van elkaar plaatsen (anders kon ik geen 18 zonnepanelen plaatsen). Zo kwamen wij uit op een hoek van ongeveer 20 graden:



Volgens het onderstaande plaatje geeft een hellingshoek van 20 graden een verlies van 4%. Aangezien mijn panelen toch naar het ZZO liggen, was met een klein verlies toch al rekening gehouden. De combinatie van ZZO en 20 graden past nog binnen de eerste cirkel van onderstaand diagram en geeft een verlies van minder dan 5% in de opbrengst.

Er is een een gratis App Solar Consult voor de iPhone en iPad ontwikkeld, die - afhankelijk van de grootte van het dak - de meest optimale opstelling op uw dak berekend met behulp van de meeste type zonnepanelen. Naast de ligging van de rijen en plaatsing van de panelen (liggend of staand) zal de hellingshoek van de panelen worden uitgerekend, zodat ook in de winter de rijen zonnepanelen niet in elkaars schaduw zullen liggen.

 Preview Solar Consult in iTunes



3 opmerkingen:

  1. Beste meneer,mevrouw,

    Kunt u mij dit excel sheet geven :)
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn ook zo eigenwijs geweest... Of 6 panelen onder een hoek van 30 graden, of 12 panelen plat. Ons dak is 10 graden hellend van West naar Oost (hoog naar laag) met als resultaat dat we in deze maand (juli 2013) rond 09:00 uur al 500 Watt kunnen draaien en rond 18:00 uur ook nog 500 Watt kunnen halen. 1e week opbrengst = 78 kWh....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is er in de winter vaak genoeg zon om de plaatsing van de panelen daar op af te stemmen?

    BeantwoordenVerwijderen